Annons:
Etikettvanlig-blodgivning
Läst 2496 ggr
Spotifys
2/7/12, 5:54 PM

Varför tycker ni att man ska bli blodgivare?

Som titeln lyder, varför tycker ni att man ska bli blodgivare?

Annons:
Icecold Angel
3/5/12, 12:47 PM
#1

För min del så tror jag att den här serien förklarar det bäst, på många nivåer, även om det handlar om organdonation och inte blodgivning Flört

Kalli
3/5/12, 2:21 PM
#2

Därför att det kan rädda liv är väl det korta svaret, sen spelar det väl egentligen mindre roll om folk lämnar blod för att hjälpa, för fikat eller för att de vill ha en T-shirt bara de lämnar.

Mitralis
3/5/12, 7:57 PM
#3

Jag skulle vilja ge blod för att jag vet att jag själv antagligen kommer att behöva blod i framtiden. Jag gillar även tanken på att jag kan ha räddat livet på någon. Sedan så tror jag att det kan vara bra för kroppen att frächa upp blodet lite ibland. Har fått för mej att man lever längre om man ger blod Glad



JesFre
3/6/12, 12:01 PM
#4

Varför skulle man inte ge blod? Jag tycker inte att det finns något bra svar på mot frågan.

Om man kan alltså. Självklart ska man vara frisk och ha bra blodvärde och inte för smal etc. Men om man kan, varför skulle man inte göra det?

Jag skulle gärna ge oftare men man ska ju hinna få upp sitt blodvärde också (även om t.om blodgivnings centralerna kan se lite mellan fingrarna vid större olyckor)

Jag skulle gärna börjat ge tidigare men har inte fått det. Nu när jag får så är det självklart. Det är ju ett av de enklare sätten att rädda någons liv. Allt jag behöver göra är att ligga i en stol med en liten nål i mig och sen ta en fika. Man kan ju vara med om värre saker Flört

AnnaLundin
3/6/12, 1:30 PM
#5

För mig var det ett naturligt sätt att göra min insats för vården - jag är fel person att jobba inom vården men drog mitt strå till stacken på annat sätt då.

Sen är jag också av åsikten att jag kan donera det jag kan klara mig utan medan jag lever, men har svårt att tänka mig donation efter döden. Då är ju blodgivning ett sätt att donera.

(jag är inte helt klar med detta med mig själv och döden och sånt, därför har jag inte klarat av att ta ställning för donation. Det kanske kommer…)

Mitralis
3/6/12, 2:07 PM
#6

#5 Jag hade själv lite problem med att veta vart jag skulle landa i organdonation. Men nu ser jag organdonation som ett sätt att få "evigt liv" eftersom delar av mej kommer att fortsätta att leva vidare Glad
Sedan så är det så otroligt speciella omständigheter som krävs för att man ska kunna bli donator så det kommer antagligen inte att bli aktuellt, men då har jag i alla fall erbjudit mej Glad



Annons:
AnnaLundin
3/6/12, 2:24 PM
#7

#6 - det är ju egentligen Off Topic, men jag kommer troligen inte heller kunna donera pga de sjukdomar jag har. Så kanske är det en "ickefråga" för mig. Jag får ju inte ens donera blod längre….

Upp till toppen
Annons: