Annons:
Etikettvanlig-blodgivning
Läst 3553 ggr
Spotifys
2/22/12, 11:44 PM

Är du blodgivare?

…Är du blogivare? Om nej varför inte?

Annons:
Linnea
2/28/12, 4:11 PM
#1

Jag är inte blodgivare. Man måste väga minst 50 kilo och det gör inte jag.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Ria74
2/28/12, 10:01 PM
#2

Jag är inte blodgivare just nu. Fick dåligt blodvärde efter några år som blodgivare och har tagit en paus.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Mimmi
3/1/12, 6:07 PM
#3

Jag är blodgivare. Kändes som en självklarhet för mig och anmälde mig så fort jag fyllt arton.

Stephanie
3/2/12, 10:16 AM
#4

Nope, jag får inte Skrikandes Har epilepsi (utan anfall) och man får inte lämna blod då pga risken att få ett anfall så att man skadar sig. Att jag inte får anfall spelar ingen roll, regler är regler.

Behöver jag säga att det är drygt? Obestämd

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Spotifys
3/2/12, 10:19 AM
#5

#4 Äter du medicin för din epilepsi? Annars står det på Geblods hemsida att man får lämna blod om man gått 3 år utan anfall och medicineringGlad

ChristineL
3/2/12, 10:29 AM
#6

Japp, både jag och min katt är det. Jag har varit det under flera år, och min katt fick lämna första gången förra veckan *stolt matte*

Annons:
Spotifys
3/2/12, 10:31 AM
#7

#6 Åh vad kul! Funderar på om min vovve ska börja få lämna blod han med faktiskt!

Chestnut
3/2/12, 10:32 AM
#8

Nej, får inte på grund av sjukdom. Men skulle gärna ha velat det! Är anmäld i Donationsregistret dock…

Med vänliga hälsningar
Chess

fidojunior
3/2/12, 10:33 AM
#9

Hade gärna velat vara det men kan inte, har inte fyllt 18 år än och så väger för lite för att kunna ge. -_-

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

Stephanie
3/2/12, 10:33 AM
#10

#5 Yes, det gör jag. Men det är ändå en fånig regel enligt mig, eftersom jag inte kan få såna anfall att jag skulle riskera att skada mig själv…

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

ChristineL
3/2/12, 10:35 AM
#11

#7 - Det tycker jag absolut att han ska få göra! Om inte så får man ju reda på om djuret är helt friskt :)

Stephanie
3/2/12, 10:37 AM
#12

#8 Samma här, är också anmäld i donationsregistret i alla fall, till allt dom skulle vilja hitta på. Glad

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Kalli
3/2/12, 11:03 AM
#13

Jag lämnar blod, har gjort det i ca 6 år nu om jag inte minns fel och det är fortfarande lika läskigt varje gång. Skrattande

Men man gör en bra sak, får en "present" om man vill och så har de goda ostmackor med varm choklad. Oskyldig

Annons:
Farwuq
3/2/12, 11:15 AM
#14

Jag har varit, men på grund av att jag numera är kroniskt sjuk och tar en massa medicin så är det inte lämpligt.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Maja2
3/2/12, 11:47 AM
#15

Nej, får inte pga sjukdom

Maria
3/2/12, 12:44 PM
#16

Jag har jobbat i vården i större delen av mitt liv och försökt bli blodgivre ett antal gånger.

Först gick det ett par år då jag hade alldeles för lågt blodvärde.

Sedan fick jag hjärnhinneinflammation av borrelila och var då inte lämplig.

Nu har jag haft en hjärntumör (cancer) och opererats så jag lär aldrig kunna få lämna blod.

Jag försöker däremot uppmuntra alla att bli blodgivare.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Mandusius
3/2/12, 1:55 PM
#17

Har funderat en tid på att jag skall göra det :)

Ska försöka komma iväg och kolla inom en snar framtid och se om jag är lämplig som bloddonator^^

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

trex
3/2/12, 3:35 PM
#18

Äter mediciner, annars skulle jag gett. Pojken är blodgivare. Jag är anmäld till donationsregistret.

Spotifys
3/2/12, 4:17 PM
#19

#10 Jo jag förstår att det måste kännas frusterande när man känner sig friskObestämd

#13 Duktig du är som fortsätter att lämna trots att du tycker det är läskigt, fika är ju alltid nice hihiOskyldig

Ahradia
3/2/12, 4:52 PM
#20

Haha! Vilket sammanträffande! I förmiddags var jag och lämnade blodprov på Blodcentralen. Så om 4-6 veckor ska jag donera blod för första gången i mitt liv Skrattande(fastän jag är rysligt nålrädd)

Witches don't get mad, they get even.

Annons:
Gottfridsson
3/2/12, 11:37 PM
#21

Har varit blodgivare tidigare, hoppas på att kunna bli det igen. Dom är rädda att jag ska tuppa av Obestämd

AnnicaL
3/3/12, 11:00 AM
#22

Jag får för tillfället inte lämna blod pga medicinering, men jag ser mig fortfarande som blodgivare. Medicineringen är ju bara tillfällig, så så fort jag är redo och välkommen igen kommer jag att ge igen!

Försöker uppmuntra alla jag känner, som kan, att ge blod. Känns som man gör en god gärning. Jag vill ju gärna att det ska finnas blod om någon när och kär behöver det, men det kan det ju inte finnas om alla bara vill att det ska finnas men ingen tar sig tid att ge. Så tänker jag!

Sen kan man ju ha fobier och annat som gör att man inte vill och alla får ju inte, och då är det ju ännu bättre om dom som kan ställer upp! Glad

Anmaja
3/3/12, 11:17 AM
#23

Nej, men jag tycker alla som kan ska göra det.

Vill jag ha blod, om jag behöver så ska jag också ge, liksom att donera organ efter döden. En självklarhet det också - "Vill jag ha, så ska jag ge". Enkel matematik.

Att jag inte är blodgivare beror på att jag medicinerar för astma-allergi. Har under åren gått till Blodcentralen och frågat då och då om det har hänt någon förändring så att jag kan ge. Men de vill tyvärr inte ha mitt blod.

.

Man är aldrig nere med en ballong - Nalle Puh

~ Anmaja - min blogg ~

'Ordordnaren' på Wordfeud

"Man är aldrig nere med en ballong"
/Nalle Puh

AnnaLundin
3/3/12, 2:22 PM
#24

Nej, jag är inte blodgivare längre, tyvärr.

Började lämna blod i 20-årsåldern, lämnade sedan plasma i några år, tills jag blev gravid för snart 11 år sedan. Efter tre tätt födda barn tog jag åter kontakt med blodcentralen. Men tyvärr har jag hunnit få en reumatisk diagnos efter mina barns födelse och då bör man inte lämna blod, så jag får numera låta bli.

[Thiah]
3/3/12, 6:46 PM
#25

Är tyvärr inte blodgivare, väger under 50 kilo. Är med i donationsregistret och jag har berättat för alla nära att jag anmält mig dit.

Chieko
3/3/12, 8:25 PM
#26

Nej jag lämnar inte blod, uppskattar inte nålar så har inte lyckats släpa mig dit trots att jag egentligen vill… Kanske ska göra det till en grej, dra ihop bästa vännerna så man har någon att hålla i handen ;)

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Icecold Angel
3/5/12, 11:36 AM
#27

Nej, har för dåliga blodvärden (jag blev rekomenderad att äta mer järn-rik mat).

Jag vill, för att det känns som ett bra sätt att övervinna sin stickrädsla Skrattande Istället för att det alltid ska vara vid negativa situationer, så är det bra när det är i positiva Glad

Jag är med i donationsregistret dock :)

Annons:
Emaljoh4
3/5/12, 11:50 AM
#28

Jag vill, är inte tillräckligt gammal dock. Men när jag fyller 18 år ska jag anmäla mig. Glad Ca. 7 månader kvar.

Det här med vikten, man ska ju väga över 50 kg.

Väger 51-53 kg, spelar det någon roll?

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Mitralis
3/5/12, 7:53 PM
#29

Jag är inte blodgivare.
När jag fyllde 18 så var jag iväg och skulle regga mej för blodgivning, men när de fick veta att jag har mitralklaffsinsufficiens så ville de inte ta blod av mej. Men jag tjatade lite så de letade i alla fall efter något lämpligt ställe att sticka i men de hittade inget.
Ibland när de tar ett vanligt blodprov så måste de ta på handryggen för jag är så svårtstucken, så jag gissar att jag inte är så lämplig för endamålet.
Som kompensation anmälde jag mej till donationsregistret så de får i alla fall plocka reservdelar från mej Glad



Buffaomini
3/6/12, 11:54 AM
#30

Nej. pga av det ska gå 1 år eller så, efter att man tatuerat sig. och då blir det aldrig, då jag har tatuerat mig en del
men någon gång i framtiden, javisst!

men med i donationsregistret

JesFre
3/6/12, 11:56 AM
#31

Jag är det sen i höstas, skulle lämnat blod i sommras men fick inte så jag var under neurologiskutredning. Tar nu mediciner för min Hortons men får ändå ge blod vilket jag är väldigt glad för Skrattande Så nu går jag och min sambo och ger blod så fort vi kan/får. Vi har en tävling om vem som har bäst blodvärde (jag kommer aldrig kunna slå honom men jag har slagit person bästa iaf)

Kimpa
3/6/12, 10:14 PM
#32

Både jag, min man och mamma är blodgivare.
Hade ett litet uppehåll när barnen kom och efter dem fick jag inte lämna då mitt hb aldrig kom upp över 100!
Hade fått rysliga oregelbundna täta menstrautioner, vilket var boven…
Efter en spiral och några månader senare fick jag lämna igen med ett hb på 130!

#26 Jag är heller inget fan av nålar, men jag kan säga att jag tycker det gör bra mycket ondare att lämna ett blodprov hos någon läkare, än att lämna blod. De är SÅ skickliga.
Så dra ihop ett gäng och peppa varandra. Bra idé tycker jag.

Tycker det är läskigt hur lite blodgivare det finns.
Många som skyller på att de inte tycker om nålar.
Men om olyckan är framme, nog vill alla ha blod minsan.

[Popcorni]
3/7/12, 8:06 AM
#33

#28 Man ska väga över 50kg, så om man gör det så funkar det fint. Väger själv som du och det funkade bra.

Emaljoh4
3/7/12, 8:38 AM
#34

#33 Tack för svar! Glad

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Annons:
starhawk
3/7/12, 8:58 AM
#35

Svarade nej eftersom jag inte lämnar blod längre, vid senaste besöket fick jag veta att jag inte kunde lämna blod beroende på min medicin. Detta var ytterst förvånande för mig eftersom jag ätit den medicinen i åratal och aldrig gjort någon hemlighet av det. Dom föreslog att jag kunde hålla upp ett par dagar med medicinen men då får jag tillbaka den där hemska magvärken så det är ingen lösning. Så jag fick sluta efter 83 tappningar tror jag det var!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Momiji]
3/7/12, 4:22 PM
#36

Av många olika anledningar så kan inte jag lämna blod, men jag önskar att jag kunde Obestämd

[SporeDiatrymisss]
3/7/12, 8:02 PM
#37

Väger 38 och är sk*trädd för sprutor och sånt :-p

Maria
3/7/12, 9:05 PM
#38

#37 Dessutom är du 12 årFlört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[SporeDiatrymisss]
3/7/12, 11:00 PM
#39

#38 Jepp :-) eller inte tolv… Elva :-)

[SporeDiatrymisss]
3/7/12, 11:01 PM
#40

Fyller tjuåttonde augusti..

Gottfridsson
3/10/12, 7:41 AM
#41

#30 Du kan halvera den tiden Glad Du kan lämna blod 6 månader efter att du tatuerat dig. http://geblod.nu/bli-blodgivare/kan-du-ge-blod/

Annons:
NinjaKakan
3/13/12, 10:05 PM
#42

Önskar att jag kunde, men går på mediciner och har alltid gjort så det gör mig inte lämplig. Men hur gör man för att anmäla sig till donation ? :P


NinjaKakan
3/14/12, 11:19 AM
#44

Tack :D


Ove-D
3/16/12, 12:14 AM
#45

Jag har nu lämnat blod 8-9 gånger. Jag tycker det går otroligt smidigt och snabbt då det bara är att hoppa in när jag har vägarna förbi centrala Göteborg (Nordstan). De bjuder på fika som kaka, mackor, dryck och frukt och desutom får man "belöning" i form av lotter, T-shirt, keramik, presentkort eller liknade…

Aniara4
2/28/13, 11:47 PM
#46

Jag har väldigt många och svåra allergier, och dessutom taskigt immunförsvar och förmodligen nåt slags autoimmun sjukdom, så det sista en skör människa behöver är att få mitt skruttiga blod! 

Men jag har gett plasma till forskning en gång, blev tillfrågad när jag blev allergisk mot penicillin.

MissInAction
3/1/13, 12:05 AM
#47

#46
Ett utmärkt exempel på att alla kan göra något! ♥


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Scorpio97
3/3/13, 1:52 AM
#48

Nej, jag får inte. Är bara femton, så jag får vänta ett par år till (:

Men jag kommer förmodligen bli.


//Jessie

Annons:
MissInAction
3/3/13, 10:28 AM
#49

Hm jag tycker att jag har sett ungdomar på blodcentralen. Vad kan de ha gjort då, tro? Lämnat plasma?


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Zebrabajz
3/20/13, 10:53 AM
#50

Vill verkligen lämna både blod och plasma, men har ju problem med undervikt. Måste väga minst 50kg och jag ligger runt 44, försöker gå upp, men det är jäkla svårt!

Jetaime
4/17/13, 1:00 PM
#51

Jag ska bli, så svarade ja. Ska på min första blodgivning den 7/5 :)

MissInAction
4/17/13, 2:21 PM
#52

#51
Kul! Eller grattis eller vad man ska säga 😃Bra beslut iaf!
Allt kommer säkert gå bra!


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Sehvrin
4/21/13, 11:53 AM
#53

Nej, det är jag inte. Jag skulle vilja, men jag är mer eller mindre konstant förkyld (eller har i alla fall förkylningssymptom, sen vet jag inte om det beror på virus eller nåt annat), samt att jag har ett relativt lågt blodvärde. Men jag kanske borde göra ett besök ändå nån gång för att få det svart på vitt om jag kan ge blod eller ej.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

[erikam]
4/22/13, 12:55 PM
#54

Jag är inte blodgivare men önskar verkligen att jag var det. Jag väger för lite för att kunna ge blod och har kämpat i ett flertal år med att gå upp några kilon för att kunna göra det. Tyvärr lyckas jag inte men hoppas att jag i framtiden kommer kunna bli blodgivare !

lekandur
5/1/13, 9:37 PM
#55

Jag räknar mig själv som nästan blodgivare eftersom jag anmält mig men hann inte då jag kom på att jag hade en tatueringstid.. Men i November ska jag lämna blod OM jag inte fått någon hepatit (eller vad man får?) från tatueringen!

Where you invest your love
you invest your life 

Annons:
Mickis1994
6/11/13, 5:27 PM
#56

Får inte pga mediciner. Men annars hade jag helt klart varit blodgivare. Min mamma är det och min pappa får inte heller pga mediciner.

Tycker nästan det är en skyldighet att vara det om man kan. Ursäkter som att man är spruträdd osv. blir jag bara arg på. Man räddar faktiskt liv genom att ge blod. Tror man får offra sig lite ibland. Säg lite som #23 Vill man ha så får man ge också. (om man kan såklart)

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Jetaime
6/11/13, 9:42 PM
#57

Får stolt inräkna mig som blodgivare numera, har än så länge lämnat hela 1 gång 😃

MissInAction
6/11/13, 10:05 PM
#58

#57
Åh grattis! Trevligt 😎


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Gatukorsning
8/10/13, 4:45 PM
#59

Jag är blodgivare och så står jag med i både donationsregistret och Tobiasregistret.

Jag önskar att alla som kan och vill anmäler sig till Tobiasregistret, även det räddar liv!

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Calcifer
8/10/13, 10:56 PM
#60

Får inte, har gjort en operation och behöver mitt blod själv. Jag vill, men som sagt så får jag inte och kommer aldrig få.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

JoySurrender
9/21/13, 1:05 AM
#61

Får inte pga sjukdom och medicinering. Men jag är anmäld till Tobiasregistret sedan 1994.

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

zickan
11/24/13, 5:46 PM
#62

Jag är det inte. Endast pga att jag inte trode jag fick pga adhd medicineringen. Men nyss fått lära mig att conserta inte spelar så stor roll. Därför jag hamnade på denna sidan i dag, kika på lite mer information. Tror att det borde dras upp mer reklam om blodgivning, göra det mer synligt. 
Hade nog aldrig tänkt på att lämna blod om nu inte ett par nära släktingar gör det.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
seba
11/24/13, 5:49 PM
#63

#62 Det kan jag hålla med om, det görs alldeles för lite reklam för blodgivning!

Har du funderat på att börja lämna blod?

zickan
11/24/13, 6:29 PM
#64

#62 Ja det har jag funderat på länge. Men var övertygad om att jag inte kunde. Men det kunde jag visst. Så jag lär nog anmäla mig snart.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

seba
11/24/13, 9:07 PM
#65

#64 Så roligt att höra! Det är jättekul när det kommer fram att man kan lämna blod, och att man då väljer att göra det. Bra gjort 🙂

Mandusius
11/29/13, 10:57 PM
#66

Snart så hoppas jag :D lämnade prover för några veckor sedan och väntar med spänning på svar^^

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

seba
11/30/13, 7:27 PM
#67

#66 Härligt, hoppas du får svar snart. Det brukar inte ta mer än 4 veckor, så du borde ha svaren snart.

Lycka till!

Mandusius
12/13/13, 1:12 PM
#68

Ska lämna blod nästa vecka^^

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

seba
12/13/13, 8:14 PM
#69

#68 Toppen =)

Har du lämnat blod tidigare?

Annons:
Mandusius
12/16/13, 2:11 AM
#70

Nej det är första gången så det ska bli spännande :)

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

seba
12/16/13, 12:58 PM
#71

#70 Så härligt att du valt att lämna blod =) Jag hoppas du inte tycker det är allt för obehagligt så du fortsätter många gånger till! 😃

Carlaina
2/1/14, 2:46 PM
#72

Nej, har låga trombocyter och misstänks ha leukemi eller lymfom, så det är nog inte det ideala just nu ;)

seba
2/3/14, 5:29 PM
#73

#72 Tråkigt att höra! Vi hoppas alla här att du blir frisk snart! ❤️

Gatukorsning
2/3/14, 8:38 PM
#74

#72 För din skull, och många andras också, så hoppas jag att folk lämnar mer blod, plasma eller trombocyter. Livsviktigt!

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Farwuq
2/4/14, 3:47 PM
#75

Det är väldigt lugnt har just nu.

😮

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Maria
2/4/14, 3:52 PM
#76

Japp. Lite tyst.

Man kan bli benmärgsdonator också.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Gatukorsning
2/5/14, 8:04 AM
#77

#76 Och vill man donera stamceller från benmärgen så är det www.tobiasregistret.se som gäller. Minst lika viktigt det!

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Maria
2/5/14, 8:31 AM
#78

#77 Tack. Borde kanske varit lite tydligare med det.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

seba
2/6/14, 4:49 PM
#79

Jättebra att ni tar upp stamcellsdonering! Jag har funderat på att skriva en artikel om det, skulle det vara intressant att läsa?

chemicalwarfare
2/6/14, 4:58 PM
#80

Jag får inte pga mediciner. Sen tror jag att jag skulle göra mer skada än nytta om jag skulle lämna blod då jag är otroligt svårstucken att det kan ta flera timmar att få något blod. Då är det bättre att de kan sticka flera andra under den tiden…

Men jag försöker uppmuntra andra att lämna blod!

Med vänliga hälsningar My!

Kolla gärna in min instagram mysvensk där ni kan följa mig och min hund!

seba
2/6/14, 5:01 PM
#81

#80 Det är tråkigt när man vill, men inte får lämna blod. Att göra som du, och uppmuntra andra att göra det istället är lika mycket värt. Kämpa på!

Maria
2/6/14, 5:06 PM
#82

#79 Jätteintressant.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

seba
2/6/14, 5:07 PM
#83

#82 Toppen, då ska jag försöka få ihop en artikel snarast. Tack för hjälpen!

Annons:
Upp till toppen
Annons: