Övrigt

Äntligen!

2012-02-23 00:01 #0 av: SpotifyEmma

Efter nya föreskrifter från socialstyrelsen kan nu homosexuella män (män som har haft sex med andra män) få lämna blod!

Här och här kan ni läsa med om det.

Vad tycker ni om det här?

Vänliga hälsningar Emma

Sajtvärd på Blodgivning iFokus

Anmäl
2012-02-28 16:10 #1 av: Linnea

Folk som folk tycker jag. Är man frisk ska man få lämna blod oavsett etnicitet, sexualitet och andra, i detta fallet, oväsentligheter. Är man frisk så är man liksom.

Skynda långsamt så går det fortare
Sajtvärd på
Fälttävlan

Anmäl
2012-02-28 16:24 #2 av: Maria

Jag ser det som en självklarhet att alla friska människor ska kunna lämna blod.

/Maria

Anmäl
2012-03-01 21:37 #3 av: SpotifyEmma

Håller med er två! Klart man ska få lämna blod om man vill det, allt blod är värdefullt.

Vänliga hälsningar Emma

Sajtvärd på Blodgivning iFokus

Anmäl
2012-03-02 16:26 #4 av: EternalWinter

Jag tycker det är en självklarhet att homosexuella också ska få lämna blod. Riktigt bra!

It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..

MedarbetareAvenged Sevenfold

Anmäl
2012-03-03 11:40 #5 av: MissInAction

Jag förstår ändå oron som funnits eftersom homosexuella män har så mycket högre risk att smittas av HIV-virus. Därmed inte sagt att alla blir smittade, naturligtvis.
Självklart ska man ha möjlighet att testas för blodgivning om det finns en chans att man är frisk! Tummen upp alltså Glad

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Anmäl
2012-03-03 12:47 #6 av: JonasDuregard

Den tidigare formuleringen var ju helt absurd, om du hade sex med en kille när du var 17 så fick du inte ge blod när du var 40 ens om du levt i celibat i 20 år...

Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism

Anmäl
2012-03-03 12:58 #7 av: MissInAction

Är det inte fortfarande en karantänstid? Innebär det att du bara får ge blod om du inte har haft sex med en annan kille på x månader?

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Anmäl
2012-03-03 14:34 #8 av: Anmaja

Självklart ska alla friska personen få ge blod. Glad

.

Man är aldrig nere med en ballong - Nalle Puh

~~~ Anmaja - min blogg ~~~

'Ordordnaren' på Wordfeud

Anmäl
2012-03-05 12:07 #9 av: Icecold Angel

Men det var så naivt...

Även heterosexuella kan ju få hiv... och förhoppningsvis kollas deras blod varje gång också. Det är ju inte så att man är immun bara så där.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.