Annons:
Etikettövrigt
Läst 1953 ggr
Spotifys
2/23/12, 12:01 AM

Äntligen!

Efter nya föreskrifter från socialstyrelsen kan nu homosexuella män (män som har haft sex med andra män) få lämna blod!

Här och här kan ni läsa med om det.

Vad tycker ni om det här?

Annons:
Linnea
2/28/12, 4:10 PM
#1

Folk som folk tycker jag. Är man frisk ska man få lämna blod oavsett etnicitet, sexualitet och andra, i detta fallet, oväsentligheter. Är man frisk så är man liksom.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Maria
2/28/12, 4:24 PM
#2

Jag ser det som en självklarhet att alla friska människor ska kunna lämna blod.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Spotifys
3/1/12, 9:37 PM
#3

Håller med er två! Klart man ska få lämna blod om man vill det, allt blod är värdefullt.

EternalWinter
3/2/12, 4:26 PM
#4

Jag tycker det är en självklarhet att homosexuella också ska få lämna blod. Riktigt bra!

It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..

MedarbetareAvenged Sevenfold

MissInAction
3/3/12, 11:40 AM
#5

Jag förstår ändå oron som funnits eftersom homosexuella män har så mycket högre risk att smittas av HIV-virus. Därmed inte sagt att alla blir smittade, naturligtvis.
Självklart ska man ha möjlighet att testas för blodgivning om det finns en chans att man är frisk! Tummen upp alltså Glad


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

JonasDuregard
3/3/12, 12:47 PM
#6

Den tidigare formuleringen var ju helt absurd, om du hade sex med en kille när du var 17 så fick du inte ge blod när du var 40 ens om du levt i celibat i 20 år…

Annons:
MissInAction
3/3/12, 12:58 PM
#7

Är det inte fortfarande en karantänstid? Innebär det att du bara får ge blod om du inte har haft sex med en annan kille på x månader?


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Anmaja
3/3/12, 2:34 PM
#8

Självklart ska alla friska personen få ge blod. Glad

.

Man är aldrig nere med en ballong - Nalle Puh

~ Anmaja - min blogg ~

'Ordordnaren' på Wordfeud

"Man är aldrig nere med en ballong"
/Nalle Puh

Icecold Angel
3/5/12, 12:07 PM
#9

Men det var så naivt…

Även heterosexuella kan ju få hiv… och förhoppningsvis kollas deras blod varje gång också. Det är ju inte så att man är immun bara så där.

[Moa-]
3/8/12, 9:37 AM
#10

MissInAction; du har helt rätt! Du får fortfarande inte ge blod om du är man och har sex med andra män, (eller kvinna och nyligen haft sex med en man som har sex med andra män).

De nya reglerna är 12 månaders karens och kommer att införas steg för steg i de olika landstingen, 12 månaders karens gäller numera även för tidigare prosituerade. Jag anser att de nya reglerna är bra, däremot så måste alla steg som går att ta för att säkerställa blodetskvalitet tas…

Icecold Angel; "Exempelvis löper män som har haft sex med andra män 50 gånger högre risk att bära på hivsmitta än andra män." Källa Så varför regeln har funnits är inte konstigt, det är viktigare att skydda mottagaren mot smitta än en persons rätt att ge blod.

Upp till toppen
Annons: