Annons:
Etikettövrigt
Läst 6209 ggr
Spotifys
2012-02-27 21:59

Skrivregler

Här på blodgivning iFokus skall alla känna sig trygga. Vi måste därför tillsammans ta ansvar och visa respekt mot varandra. För att undvika onödiga konflikter bör ni läsa igenom våra Skrivregler och godkänna dessa;

Det är inte tillåtet att:

  • Bryta mot svenska lagar och förordningar.
  • Kopiera upphovsrättsskyddat material.
  • Skriva inlägg i reklamsyfte eller marknadsföra produkter/tjänster utan sajtvärdens medgivande.
  • Skriva inlägg som röjer eller antyder annan användares verkliga identitet.
  • Ägna sig åt personangrepp.
  • Använda svordomar eller annat ovårdat språk.
  • Skriva inlägg med innehåll av diskriminerande karaktär.

Innehåll:

Du godkänner att iFokus publicerar det material du bidrar med. Sajten förbehåller sig även rätten att redigera innehållet.

Tänk på att:

  • Alltid läsa igenom dina inlägg en gång innan du trycker på "Publicera inlägg". Då upptäcker du antagligen om du har skrivit fel och kan korrigera det.
  • Utgå ifrån att allt du läser har skrivits med gott uppsåt.
  • Inte bemöta inlägg som bryter mot sajtens Skrivregler genom att själv bryta mot skrivreglerna.
  • Visa hänsyn och vara artig mot andra medlemmar på iFokus.
  • Respektera även uppfattningar som avviker från dina egna.
  • Det du skriver i sajterna på iFokus normalt kan ses av vem som helst som har tillgång till internet.
  • Redigerat 2021-06-29 13:04 av Niklas
Annons:
bointer
2015-10-31 11:28
#1

Hej jag är blodgivare sen 2012. Det hela började med att jag anade att jag fått gikt. Det yttrade sig som värk i ena ljumsken och nedsatt rörlighet och domning i ena stortån. Eftersom jag inte är purung gissade jag att det kanske var gikt.
Gikt är ju överskott av urinsyra i blodet som sen kristalliserar sig och fastnar i olika leder. Man kan bota det med medicin, ändrad kost och mindre alkohol. 
Min teori var att mitt blod behövde späs ut så att koncentrationen av urinsyra inte var så stark. Var gång tappas c;a 8 dl blod. Redan efter andra blodgivningen  kändes en förbättring i ljumsken men nu hade jag en smärta i runt knäet. Efter regelbunden blodgivning försvann även denna och jag är jag nu fri från smärtan och mår fantastiskt. En vän som är veterinär berättade att vid blodgivning ökar kroppens naturliga produktion av Cortison och därmed ökar också välbefinnandet.

Jag donerar ungefär varannan månad ungefär 5 gånger per år sen 2012 och därmed tappats på c:a 4 liter per år. En fullvuxen man har c:a 5-6 liter blod i omloppet. Det betyder att jag har nu föryngrat mitt blod flera gånger. Inte underligt att jag mår som en prins! BOINTER

Upp till toppen
Annons: