Annons:
Etikettövrigt
Läst 6127 ggr
Icecold Angel
3/27/12, 10:37 PM

Benmärgsdonation i svergie

Finns det?

I USA så finns det ju National bone marrow program, Är det lika enkelt i svergie?

Om det inte finns här, varför inte? Finns det för liten donatorbas? Är fallen där de behövs i svergie för få?

Jag tycker inte om sprutor, och jag har skrivit upp mig för att donera blod för att bli mindre mesig Glad (tog mitt blodvärde idag). Så mitt mål är att någon dag donera benmärg (som tydligen är en ganska jobbig och relativt smärtsam process), även om chansen är liten att de hittar någon matchande så vill jag kunna skriva upp mig och känna att jag inte skulle backa ur när de väl hittar någon som behöver! Skrattande

Annons:
HerrDevlin
3/27/12, 10:43 PM
#1

Visst finns det ett register i Sverige också, Tobiasregistret! Kolla upp det om du är intresserad, kan garantera att den miljonte personen som råkar ha samma HLA-typ som du och är i behov av en stamcellstransplantation kommer vara dig evigt tacksam om du står där =)

Finns två sätt att donera på, det ena sättet är att man blir hormonbehandlad inför skörden så att stamceller "läcker ut" perifert i blodet (det ska i vanliga fall inte finnas i blod) och sen skördar man blodet i en maskin som sorterar ut de celler som den vill ha och ger dig tillbaka dina andra blodceller.

Andra sättet är att man tar direkt från märgen där de normalt befinner sig, det ska göra mer ont har jag fattat det som och är jobbigare efteråt. Jag har för mig att det tar längre tid också och man måste vara sövd för man skulle inte palla smärtan annars.

Läkarn bedömer vad som passar bäst i vilken situation så det behöver man inte tänka på att man ska välja =)

Här är sidan ifall du är intresserad: http://www.tobiasregistret.se/

Icecold Angel
3/27/12, 10:52 PM
#2

Tack!

Hade redan läst på om själva processen - Frågade på en amerikansk sida om det (där jag även blev varnad om att det kan vara fruktansvärt smärtsamt - för att jag inte skulle dra mig ur i sista sekund)…

Tack igen :D Även om jag förmodligen inte skriver på mig än, så kanske någon annan här gör det :)

Föressten - när man skriver in sig för att bli blodgivare så ska man i den stora hälsodeklerationen fylla i om man haft en hormonbehandling.

vet du om en hormonbehandling i benmärgsdonationsyfte påverkar möjligheten att fortsätta ge blod?

En till idé: kanske vi skulle kunna ha en kategori för benmärgsdonation också?

HerrDevlin
3/27/12, 11:02 PM
#3

Alltså, att skörda med aferes ("sorteringen") ska inte göra mer ont än att donera blod. En slang med blod går till maskinen som bara centrifugerar fram de celler den vill ha och så går det en slang tillbaka till en så att man får tillbaka resten av sitt blod och sina blodceller.

Att ta direkt från märgen ska som sagt göra fruktansvärt ont, men man är ju inte vaken under processen så man känner inte själva utvinningen. Det som kan kännas är när man vaknar upp efteråt, då de har gått in i höftkammen har jag för mig med massa stick för att dra ut benmärg. Pluggar till BMA men har inte läst jättedjupt om just den här utvinningen eftersom det inte är något jag kommer göra, så bättre än så kan jag tyvärr inte dementera påståendet :P Men sen lär man ju gå på grov smärtlindring ett tag också så jag tror inte det är så hiskeligt farligt.

Du kommer förmodligen inte kunna ge blod på en gång efter att du har genomgått hormonbehandlingen eftersom hormonets effekter måste avta först, men jag ser ingen anledning till att man skulle bli portad för alltid. Du får säkert vänta ett bra tag, men som sagt, jag kan inte tänka mig att hoppet är kört för alltid!

Det var bra att du tog upp det här, för eftersom jag generellt har för lågt Hb och ligger runt 50-kilosgränsen har jag svårt att bli en regelbunden blodgivare. Då är det ju perfa om jag kan ge stamceller istället vid behov!

Icecold Angel
3/27/12, 11:12 PM
#4

Dock så ska man ju helst inte väga mindre än 50 kg när man lämnar benmärg heller (eftersom att det blir svårare att utvinna tillräckligt med celler) Glad

(Och om de tar benmärgen från höften så kommer man att behöva donera blod till sig själv innan)

#buzzkiller Flört

HerrDevlin
3/27/12, 11:26 PM
#5

Grejen är att jag pendlar där strax ovanför, och är det bara någon tillfällig gång kan jag se till att hålla mig däröver genom att äta ordentligt under en längre period. Mina matvanor är inte så… bra.. för jag tycker det är så jäkla tråkigt att laga mat!! :P. Och anledningen till att den viktgränsen finns är för att det för tillfället bara finns påsar som drar 4,5 dL blod och att det är en för stor volym blod för att man ska må helt ok efter givningen. Man tar för mycket för donatorns bästa.

Angående att man ska donera blod till sig själv innan vid höftkamsutvinning. Har du någon anledning till det? Jag kan inte komma ihåg att jag hört det förut, och jag kan inte heller se något behov av att få blod. Man ger ju inget blod, och det ska nog inte förekomma något blodläckage så vitt jag vet. Men ska inte svära på det, är som sagt inte hundra på hur den processen funkar.

Icecold Angel
4/7/12, 1:55 PM
#6

Tydligen så ska man förlora en del blod under processen, och att det är onödigt att ta från blodbanken ifall man har kapitalet själv :P

http://www.tobiasregistret.se/givare/stamcellsdonation.aspx

"Tillsammans med stamcellerna får man även med blod. För att ersätta blodförlusten blir stamcellsgivaren blodgivare till sig själv. I god tid före donationen får givaren lämna en eller två påsar blod som ges tillbaka i samband med donation."

Annons:
Caf_Roy
6/10/12, 8:22 AM
#7

Jag skickade in blodprov till tobiasregistret när jag lämnade senast och väntar bara på att de ska höra av sig och bekräfta att jag är registrerad ordentligt.

Sen får jag se om jag behövs någon gång.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Upp till toppen
Annons: