Annons:
Etikettövrigt
Läst 4863 ggr
MissInAction
2012-05-04 17:43

Påbörjat min blod-resa

… och jag hoppas att jag får fortsätta länge! 

I går tog jag mig så äntligen till Blodcentralen här på Akademiska sjukhuset. Jag kände mig frisk och jag ville kolla om jag får ge blod. Det var jättemycket folk där! De sa att de inte brukar vara det. Klockan var väl 17.30 när jag kom dit och en timme senare gick jag därifrån. När jag satt och väntade var det en tjej som svimmade. Jag tänkte jisses, vad är det jag har gett mig in på? Förvånad

I dag vaknade jag sedan helförkyld! Jag ringde Blodcentralen och sa att jag blivit förkyld och undrade om det kanske visar dåliga värden på grund av detta. Blodvärde och något mer hade de redan fått fram och det var normalt. Skönt det!

Nu hoppas jag bara att jag blir godkänd, för jag har tänkt på detta i så många år och det har aldrig blivit av! SkämsGlad


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Annons:
Spotifys
2012-05-08 09:17
#1

Vad roligt att du bestämt dig för att bli blodgivare!

Det är ju alltdig lite spännt första gången, men är inte alls så farligt som folk får det att låta!Flört

MissInAction
2012-05-08 11:26
#2

Hehe nej, det kan ju inte vara så farligt eftersom många fortsätter att ge, år efter år Glad Det som jag oroade mig för när jag gick dit i torsdags var att om jag blir godkänd, och sitter "fast" där, att jag kommer få panik och slita loss mig. Det har aldrig varit några problem med stick i armen för min del, jag är så van. Men det är väl för att det här är nytt som tankarna sätts igång. Nu är nog det som oroar mig mest att svimma efteråt Tyst Det har jag aldrig varit med om.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Spotifys
2012-05-08 21:40
#3

Be om att bli tippad bakåt när det väl är dags, då är risken för att svimma mycket mindre. Första gången är ju alltid lite nervöst heheTungan ute

MissInAction
2012-05-08 21:55
#4

Jag tyckte det såg ut som att alla satt bakåtlutade med benen uppåt Glad
Väntar på besked via brev nu. Hoppas!


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Spotifys
2012-05-08 22:00
#5

Vad bra! Håller tummarna för dig!Glad

MissInAction
2012-05-10 16:45
#6

I dag kom brevet från Akademiska.
Välkommen som blodgivare! Skrattande

Det gick väldigt snabbt och i ärligthetens namn så var jag rädd att de skulle refusera mig. Men nu är jag godkänd. Ska bara vänta tills jag blir frisk från förkylningen.

Det stod i mailet att mitt järnvärde var 44 och det ska ligga mellan 20-90 hos kvinnor. "…normalt men för blodgivning kan det vara ett gränsvärde eftersom blodgivning frestar på järndepåerna. Det är därför viktigt att Du tänker på att ta järntabletterna som du får efter blodgivning. Vi kommer att följa ditt Ferritinvärde i samband med blodgivning.

Tillhör det det normala att man får järntabletter när man har gett blod eller är det bara om man ligger lite lägre?

Jag trodde att jag skulle få reda på vilken blodgrupp jag tillhör också, men det kanske jag kan fråga om när jag går dit? Obestämd


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Annons:
Spotifys
2012-05-10 20:41
#7

Grattis vad kul!

På min blodcentral får alla järntabletter efter givningen, så det är nog helt normalt.

När jag lämnade första gången sa dom vilken blodgrupp jag hade, det brukar stå på påsarna som man lämnar blod i också!Glad

MissInAction
2012-05-10 22:27
#8

Jamen dåså, då lär jag få min nyfikenhet stillad Glad Jag har testat detta själv en gång i skolan men har glömt. 

Jag tror att jag får ta med mig ägg eller något att äta när jag går dit. Äter inte spannmål och socker och det verkar mest finnas sånt där, vad jag kunde se Obestämd Eller så tar jag en macka, fast bara pålägget!


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

MissInAction
2012-05-31 22:04
#9

Nu i kväll har jag äntligen lämnat blod! Glad
Blodgrupp 0+ har jag.

Jag hade min sambo med mig dit, eftersom vi slutade jobba ungefär samtidigt, så vi käkade innan vi gick till Blodcentralen. 
Fick kalla fötter när jag kom in där och hade som hjärtklappning, fast det sa jag inte. Jag sa däremot att jag var nervös och all personal där var suverän! Allt gick jättebra och det var tack och lov rätt så lugnt där Glad
Jag var ju övertygad om att jag skulle svimma antingen under eller efter tappningen, eftersom jag såg en tjej svimma efteråt när jag var där för provtagning. 

Det var inte helt lätt att komma ihåg att andas när jag låg där, men jag hade den lediga armen på min mage för att fokusera på andningen. Sedan pratade kvinnan där med mig nästan hela tiden, så det kändes jättebra. Det kommer nog inte vara lika läskigt nästa gång, hoppas jag Tungan ute

Som gåva valde jag en t-shirt, och sedan fick jag en anteckningsbok och bläckpenna, och en liten bloddroppe-pin Glad
Tog även med mig två affischer som jag tänkte be att få uppsatta någonstans på jobbet.

Nu blir det att käka järntabletter då. Jag tänkte börja med att ta dem varannan kväll och se hur det känns. Mitt blodvärde låg på 127 och det ska helst inte vara under 125 för kvinnor, så de ska hålla koll på det.

Så, det var nog allt för i dag. Ursäkta mitt babblande men jag är riktigt glad över att jag äntligen tagit itu med mina tankar om att ge blod, och att det gick så bra. Att jag nu kan göra nytta för någon!


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Gottfridsson
2012-06-01 14:39
#10

Roligt att du tagit steget att ge blod Glad Visst är det lite nervöst första gången, men samtidigt en glädje när man går därifrån och vet att man gjort något som kan rädda livet på andra.

Jag har lite svårt att ta upp järntabletter, så jag brukar äta persilja (½-1 knippa om dagen) istället, när jag känner eller provet visar att värdet sjunkit.  En nyttig variant av godis/småplock Skrattande

MissInAction
2012-06-02 00:15
#11

Ja verkligen! Jag är stolt över att jag gjort något bra som någon annan kan bli hjälpt av. 

Persilja är ju dessutom gott, så det kan jag tänka mig går bra! Skrattande
Kan man förresten få i sig för mycket järn? Eller ska det till mängder då?


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Gottfridsson
2012-06-02 09:56
#12

#11 Jo, visst är persilja gott Glad Man får nog snaska i sig ½-1 knippe lite då och då, för att ha en konstant påfyllnad av järn. Tror inte man behöver äta så mycket som jag gjorde vid tillfället nedan, om man istället äter persiljan regelbundet under veckorna.

Mitt värde var så lågt vid ett tillfälle, att vårdC gav tid för kontroll veckan efter. Då åt jag 1 knippa/dag 2-3 dagar innan besöket. Det blev ett roligt resultat, för dom kom in och tog om provet, då dom trodde det var något fel. Efter andra provet frågade dom om jag vad jag gjort, , pga att värdet blivit 'för bra' på så kort tid och dom misstänkte något fel på sin maskin Skrattande Den misstanken försvann direkt när dom hörde att jag ätit persilja, roligaste provtagningen jag varit på.

MissInAction
2012-06-02 11:59
#13

#12
Haha oj Glad Men det är ju bra att det går så lätt att påverka järnnivåerna. Jag är dock lite orolig att jag inte ska märka själv om jag tar upp järntabletterna bra eller om jag också behöver komplettera mer med järnrik kost. Det dröjer ju annars till nästa blodgivning innan jag får veta det.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Annons:
Gottfridsson
2012-06-03 13:35
#14

#13 Efter några provtagningar märks om man tar upp järnet från tabletterna. Blir man tröttare än man brukar vara, kan det (iaf. för mig) vara bra att kolla upp hur värdet är.

Caf_Roy
2012-06-10 08:08
#15

Om man har svårt med järntabletterna kan man få kapslar i stället. jag brukade få ont i magen någon dag efter att jag börjat med tabletterna, tagit dom efter varje besök i ett par år, men nu senast nämnde jag det och fick kapslar i stället. Så skönt att slippa ha ont i magen!

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

MissInAction
2012-06-10 13:37
#16

Än så länge har jag inte märkt av någon extra trötthet, men å andra sidan så har jag varit trött i många år Tungan ute
Jag misstänker att det är dessa vakna-hormoner som inte kommer igång eller fungerar som de ska för mig.

Ska komma ihåg tipsen Glad


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Spotifys
2012-06-10 21:07
#17

#9 Vad roligt att allt verkade gå bra! Tyckte du det gjorde ont?

Första gången är man alltid så spänd så nästa gång kommer gå ännu bättreGlad

MissInAction
2012-06-10 21:46
#18

#17
Lite ont gjorde det allt, men det var inte mer än att jag stod ut med det, det kändes bra när jag fokuserade på andningen. Det gjorde mer ont när hon drog ur nålen Obestämd

Ja nu vet jag ju hur det går till så jag behöver inte vara så nervös nästa gång! Glad


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

MissInAction
2012-09-28 18:22
#19

I dag fick jag kallelse! De tycker att jag ska infinna mig för att ge blod på onsdag i nästa vecka Glad Vad fort tiden har gått! Redan fyra månader!!


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

MissInAction
2012-10-03 22:11
#20

Har idag gett blod för andra gången och det gick jättebra Glad Var inte alls så nervös som jag var inför första besöket, då jag såg en tjej svimma när jag satt och väntade! Haha…

Idag fick jag komma in direkt och det var mycket mindre folk, fast det kom in ett gäng under tiden som jag låg där.

Han sa att eftersom det är andra gången jag ger idag så får jag ligga kvar en stund efteråt, kanske 8 minuter ungefär. Undrar varför det var så? Obestämd


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Annons:
Upp till toppen
Annons: