Annons:
Etikettblod
Läst 5016 ggr
MissInAction
5/16/12, 9:52 PM

Vad skiljer blodgrupperna åt?

Det är en sak som jag har funderat på. Att det finns olika blodgrupper vet jag, och att de heter olika. Men på vilket sätt skiljer de sig egentligen? Obestämd


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Annons:
plutopellis
5/16/12, 9:54 PM
#1

I uteseende på cellytan.. De har olika "ytstrukturer", olika proteinger så kallade antigener på dess yta. Tja, mer kan jag inte ens själv Skäms

MissInAction
5/16/12, 10:18 PM
#2

Aha, så förenklat… skulle man kunna säga att blodet "skär sig" om man får blod från fel blodgrupp?


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

plutopellis
5/16/12, 10:20 PM
#3

Våra vita blodkroppar som äter upp virus/bakterier mm äter upp blodet få de inte känner igen ytan och tror att det är något främmande typ :)

MissInAction
5/16/12, 10:34 PM
#4

Jaha! Usch då Obestämd Ja men tack så mycket, då har jag iaf blivit något klokare! Glad


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

plutopellis
5/16/12, 10:52 PM
#5

Hehe, riktig lekmans beskrivning. Kanske någon annan kan förklara bättre :)

MissInAction
5/17/12, 12:12 AM
#6

Det duger ändå alldeles utmärkt tills vidare! Då slipper jag gå och tänka så mycket på det ett tag nu OskyldigCool


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Annons:
Spotifys
5/18/12, 8:54 PM
#7

Tycker plutopellis har förklarat det jättebra!

Vill du läsa mer om det står det här

Bland annat står det:

"Det som skiljer de olika grupperna åt är små proteiner, så kallade antigener, som sitter på blodkropparnas yta. Antigenerna kan jämföras med markörer, som visar vad det här är för slags röd blodkropp. Om man har blodgrupp A har man A-antigen på blodkropparnas yta, medan personer med blodgrupp B har B-antigen. Vid blodgrupp AB finns både A- och B-antigen på blodkropparnas yta. Om båda antigenerna saknas har man blodgrupp 0. De olika antigenerna på blodkropparnas yta gör att blodet inte kan blandas hur som helst för då bildas antikroppar som angriper det främmande blodet.

Förutom antigener på blodkropparnas yta har man även proteiner som kallas antikroppar i blodplasman. Antikropparna är riktade mot blodkroppar med en viss typ av antigen på sin yta. Om man har blodgrupp A finns antikroppar mot B-blodkroppar i plasman. Dessa antikroppar kallas anti-B. Personer med blodgrupp B har antikropparna anti-A i sin plasma. Vid blodgrupp AB saknas antikroppar riktade mot A- eller B-blodkroppar, medan personer med blodgrupp 0 har både anti-A och anti-B.

Det finns inte bara A- och B-antigen på blodkropparnas yta, utan även flera andra antigener. Ett av dessa kallas Rh-antigen. Om man har detta antigen sägs man vara Rh-positiv (Rh+), om man saknar antigenet är man Rh-negativ (Rh-). De flesta européer är Rh-positiva. Ibland används benämningen D+ respektive D- i stället för Rh+ eller Rh- eftersom D-antigenet är det viktigaste inom Rh-systemet."

Alltså ungefär precis det plutopellis skrev, fast lite mer ingåendeFlört

plutopellis
5/18/12, 8:57 PM
#8

Tack för fördjupningen! Jag borde skämmas att jag inte kan mer, är ju trots allt BMA! Läst en hel kurs om transfusionsmedicin! Fy mig Skäms

MissInAction
5/19/12, 11:08 AM
#9

Oj vad mycket det är att hålla reda på! 

Även om jag inte har alla bokstavskombinationer i huvudet nu så vet jag iaf vad som skiljer dem åt och varför det är så viktigt att matcha rätt blod Glad


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Upp till toppen
Annons: