Annons:
Etikettvanlig-blodgivning
Läst 4478 ggr
Caf_Roy
2012-06-11 16:55

Kostråd

Jag läste någonstanns vad man bör tänka på att äta och inte som blodgivare, men det var hur mycket som helst och jag insåg att jag inte skulle ha en chans att följa alla rekommendationer utan att lägga om samtliga mina kostvanor helt. Och så långt är jag inte beredd att gå.

Så nu undrar jag om ni har några tips på vad det är som är viktigast att undvika eller äta strax före, strax efter, i samband med järntabletter/kapslar och i allmänhet?

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Annons:
Caf_Roy
2012-07-13 13:28
#1

Ingen som har några tips?

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

MissInAction
2012-07-14 18:06
#2

Hej!
Jag tyckte att jag svarade på den här, men tydligen inte Obestämd

Järn tas lättast upp ihop med C-vitamin, så om du vet att du äter något som är rikt på järn, så ta också något som är rikt på C-vitamin - broccoli, citrusfrukter etc.

Undvik att äta/dricka mjölkprodukter i samband med att du får i dig järn via kosten eller via tillskott - det händer inget farligt om du gör det, men det försämrar upptaget.

I övrigt vet jag inte riktigt vad man ska undvika eller satsa mer på.
Järn finns det ju gott om i all blod-mat och inälvsmat, och i persilja och en del andra gröna bladgrönsaker, exempelvis spenat.

Den här sidan tycker jag är bra, man kan söka på livsmedel och få en förteckning över vad de innehåller Glad
Fineli

Det viktiga är väl att du mår bra och är så frisk som möjligt, och då behöver du i första hand lyssna på din kropp Cool


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Caf_Roy
2012-07-14 19:08
#3

Ah, tack!

Hur länge efter ska man undvika mjölkprodukter? Kan man ta sin järntablett med ett glas apelsinjuice och sedan vänta en timme innan man dricker mjölk, eller ska man undvika mjölkprodukter över huvud taget?

Jag läste också någonstanns att man ska undvika te, men är det bara för att man brukar ha mjölk i?

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

MissInAction
2012-07-14 21:28
#4

Efter, vet jag inte? Jag har bara hört att man ska undvika det "i samband med" intag av järn. Men jag kan inte tänka mig att man inte ska få konsumera mjölkprodukter under samma dygn iaf… 
Jag vågar inte svara på det!

Jag hade nog personligen väntat mer än en timme. Eller måste du dricka mjölk ofta?

Te har jag inte hört något om! Har du någon länk? Glad Hehe brukar ha mjölk i? Det är nog långt ifrån alla som har, så jag gissar att det isåfall är av någon annan anledning. Men frågan är vilken Obestämd


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

chilisalsa
2012-08-21 17:12
#5

När jag anmälde mig och gjorde testet för att få bli det fick jag en broschyr med kostråd, var försiktig t.ex med fullkorn. LCHF-kost torde vara optimal och vegan-kost i praktiken omöjligt. På min blodcentral finns det 1 vegan som dock tar B12-tillskott men ligger ändå på minimivärden för att få lämna…

Medarbeterare på Kost

Upp till toppen
Annons: