Annons:
Etikettvanlig-blodgivning
Läst 4587 ggr
Jandy81
2012-07-03 22:37

Inspirerad men får jag?

I förrgår var jag inne här och tittade och blev inspirerad. Bestämde mig för att kolla om jag kunde ge blod. Gick in på www.geblod.nu och fyllde i mina uppgifter och idag kom en kallelse för provtagning.

Spännande, men lite nervöst.

Får ju alla svar när jag kommer till provtagningen men tänkte höra med er som har lite kött på benen. Har några saker som kanske sätter käppar i hjulen….
Om ni vet säkert att jag INTE får ge blod p.g.a följande saker så kan jag ju avboka min tid.

Jag håller på att gå ner i vikt med motion och nyttigare/mindre kaloririk mat, har minskat mycket på kort tid, 17 kilo på 7 veckor. Har ca hälften kvar. Kan detta vara negativt? Är med andra ord fortfarande överviktig.

Har endometrios och blev opererad för ca 2 år sedan. Endometrios är en kronisk sjukdom men den har hållt sig i schack sedan operationen. Äter inga mediciner eller hormoner för detta längre (inte de senaste 1,5 åren).

Är frisk för övrigt vad jag vet.

:)

Jenny

Annons:
Caf_Roy
2012-07-04 00:43
#1

Jag tror det finns en lista på hemsidan med sjukdomar och vad som gäller. Vad gäller vikt tror jag inte att de har några åsikter så länge man väger över 50kg.

Jag hittade den! Här

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

MissInAction
2012-07-08 00:20
#2

Vad kul att du gör slag i saken och går på provtagning!
Har du varit där ännu?
Jag gissar att endometrios inte är något hinder, men de vet ju Glad
Och klart att man får vara överviktig när man ger blod!

Det är väl viktigt bara att se till att man får i sig näringsämnen och framför allt järn, om du ska ge blod.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Jandy81
2012-07-20 22:09
#3

Hej igen och tack för era svar!

Provtagningen gick bra. Mina kärl var bra, blodvärdet bra, min viktnedgång/endomertios var inga hinder. Blodtrycket var lite högt men det berodde nog på att jag var lite spänd och nervös, så det var ingen fara.

Fick min första tid om en månad för då ska de andra proverna vara klara. (så förutsatt att de är ok så ska jag lämna blod för första gången då).

Känns bra :)

Tänk vad bra att denna sidan finns, är säkert ett gäng som blivit inspirerade och börjar ge blod tackvare blodgivning.ifokus….

/ Jenny

Jetaime
2012-07-31 19:15
#4

Jag anmälde mig på samma sida som du för någon vecka sen, men jag har inte fått nått svar eller sådär än.. ?

MissInAction
2012-07-31 20:40
#5

Jag fick inte heller något svar när jag anmälde mig på nätet. Tror att många blodcentraler inte kollar vilka som anmäler sig, de tittade frågande på mig när jag berättade att jag anmält mig där Obestämd

Mitt tips är att ringa dem! Tror annars att man bara kan gå dit när man vill, och så tar de prover för att kontrollera blodvärde och sånt, och så får man fylla i en hälsodeklaration. Men ring först om du har en bit att åka Glad


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Jetaime
2012-07-31 23:04
#6

#5 Okey då, trodde mest man skulle få någon slags kallelse eller sådär. Nu vet jag dock inte om jag får lov att ge blod, men det visar ju sig isf :)

Annons:
chilisalsa
2012-08-14 05:13
#7

Hos de flesta centraler är det bara at pipa in och säga att du vill vara med och hjälpa… Har de bara 1 sekund över kommer de att kasta sig över dig ! :-)

Är du bara frisk och inte är helvegan så är säkert alla värden bra så att du får ge blod.

Medarbeterare på Kost

hippieflickan
2012-08-19 00:39
#8

#4 Nu var det ett tag sedan du skrev men kan flika in att jag också anmälde mig på nätet och fick kallelse efter lite mer än en vecka :)

Upp till toppen
Annons: