Annons:
Etikettvanlig-blodgivning
Läst 1852 ggr
Jandy81
2012-08-20 19:12

Första givningen

Idag gav jag blod för första gången.

Var lite nervös eftersom jag sett bilder här att nålarna var rätt grova. Men det gick jättebra, stack inte mer än ett vanligt blodprov och det var ju riktigt avslappnande att ligga i den bekväma stolen :)

Jag har en bit att köra för att lämna blod och eftersom jag är ensamstående och vänder på alla kronor så blev jag positivt överraskad när det visade sig att jag fick reseersättning. Har ca 5 mil t.o.r och fick en femtilapp för det (+ en femtilapp för att jag gav blod, som man givetvis kan köpa en liten sak för istället eller skänka till välgörenhet).
Spelar kanske ingen större roll egentligen men det kändes bra att jag inte behöver "betala" för att åka och donera blod om ni förstår hur jag menar.

Idag kollade de inte mitt blodvärde, kanske för att det bara var en månad sedan jag var på provtagningen? För de kollar varje gång annars väl?

Jenny

Annons:
[Moa-]
2012-08-20 19:15
#1

Kan de inte ha kollat blodvärdet utan att informera dig? Det gör de nämligen varje gång…

Jandy81
2012-08-20 19:20
#2

Jo, fast då kollar de med blodet de tappar då eller? Trodde de skulle sticka i fingret INNAN de tappade.

Efter att hon stuckit mig så tappades jag ju direkt… Kollar de i efterhand då tro?

Jenny

[Moa-]
2012-08-20 19:23
#3

Nej, sticka i fingret har jag aldrig varit med om att de gjort. Ibland har det varit en "minipåse" som de testar ifrån och ibland har de tagit ett rör innan tappningspåsen sats fast. När du ger "på riktigt" testar de med andra ord ej innan de påbörjat tappningen (aldrig gjort på mig i alla fall).

Jandy81
2012-08-20 19:34
#4

Ok, får se vad de gör på min nästa givning. Var rädd att det skulle göra ont/vara läskigt så jag tittade på allt annat än armen där jag tappades. Kanske tog de ett test utan att berätta resultatet.

Nu vet jag ju hur det känns så nästa gång ska jag kika lite mer ;)

Jenny

[Moa-]
2012-08-20 21:36
#5

Jag kollar hela tiden, annars kan de ju hitta på något otäckt… =P

MissInAction
2012-08-20 22:59
#6

Vad kul! Tänkte jag skriva - men det är väl kanske inte särskilt roligt att ge blod - men jag menar att det är bra att du fått det gjort Cool

Haha jag brukar också vilja titta när de sticker. 

Du fick kontanter som gåva också eller? Det trodde jag inte man kunde få. Bara att skänka till organisationer isåfall.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Annons:
chilisalsa
2012-08-21 16:38
#7

Här kan man få presentkort.

Medarbeterare på Kost

Caf_Roy
2012-08-22 23:25
#8

#6 Det beror väl på var man bor?

När jag lämnar tar de alltid ett par provrör från en liten påse som sitter i en egen liten slang från strax under nålen. jag tror inte att det är så vanligt att man sjunker så snabbt i sina blodvärden att det ska påverka från en givning till nästa, men de vill väl hålla koll så man inte sakta dalar ner under något gränsvärde.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Jandy81
2012-08-23 21:31
#9

Jag fick 50:- i reseersättning och 50:- för att jag gav blod. De har en stor hylla med olika saker man kan köpa för 50:-/ST. Nallar, t-tröjjor och sånt. Kastade bara ett snabbt öga, för allt var så nytt, nästa gång ska jag köpa nån grej och ta med hem till barnen.

Nästa gång ska jag kolla vad de gör på min arm, nu när jag vet att det bara sticker till snabbt. :)

Jenny

Upp till toppen
Annons: