Annons:
Etikettövrigt
Läst 9908 ggr
fidojunior
8/25/13, 10:58 PM

Får ge blod, om jag går upp i vikt

Jag får inte ge blod för att jag väger under 50 kg och min vikt som jag har är normal för min korta längd. Det jag blev lite fundersam över var det som personalen på blodcentralen sa till mig. Hon sa att jag kan komma tillbaka när jag har ätit upp mig, alltså gått upp i vikt. "Men då blir jag överviktig" sa jag. "Jaa" sa hon bara. 

Jag får ju inte ge blod för att de tar en viss procent som för mig blir för mycket. Hur kommer det sig att jag då skulle kunna bli eventuell blodgivare om jag gick upp några kilon?

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

Annons:
jen80se
8/26/13, 11:25 AM
#1

Känner igen lite i det du har skrivit.
Jag vägde också för lite för ett par år sen för att kunna ge blod. I början av året så kunde jag ge blod för att jag hade kommit över 50kg gränsen. Väger idag runt 54 kg och får snart gå på min 3e blodgivning.

Svaret jag fick på frågan om varför jag måste väga minst 50kg för att kunna ge blod, fick jag när jag var där på första besöket. Viktgränsen är till för att får en riktlinje på mycket blod man har i kroppen. Vid en blodgivning så ger man ca. 4,5 dl och det får inte vara mer än 10% av din totala blodvolym. Som du säkert redan vet så bör vi tjejers/kvinnors blodvärde ligga på minst 125 g/L för att ge blod, för att inte riskera att få blodbrist efter en blodgivning.

Bästa du kan göra är att gå till Blodcentralen/bussen och ställa dina frågor till de och får svar på alla dina frågor. 😉Eller om du har Facebook så kan du ställa en hel del med frågor till de https://www.facebook.com/geblod De är jättebra på att svara på frågor.

Lycka till!

fidojunior
8/26/13, 6:43 PM
#2

Var du normalviktig innan eller var du underviktig? 

Det jag tänkte var att, får man mer blod eller större blodvolym om man går upp i vikt? Ska fråga samma till dem också sen, se vad de säger. 

Jag får nog nöja mig med att jag är godkänd stamcellsgivare iallafall. :) De har också kravet att man ska väga minst 50 kg men antagligen inte av samma anledning för det gällde inte mig.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

jen80se
8/27/13, 12:35 PM
#3

Jag vägde runt 46-48 kg innan jag kunde få ge blod och är 160 cm kort/lång. Jag hade svårt att gå upp i vikt så jag började att träna för att gå upp i vikt och det har funkat bra.

Vikten påverkar hur mycket blod du har i kroppen. Om du väger lite mer så har du mer blodvolym i kroppen om du väger mindre så är blodvolymen mindre, därav viktgränsen.

Att vara godkänd som stamcellsgivare är inte heller så illa , du hjälper/räddar någons liv och det är lika viktigt som blodgivningen. Vet att det är skit med reglerna när man vill hjälpa till, jag är säker på att du en dag kommer att uppfylla alla de krav och regler som finns. :) 

Du får gärna berätta sen när det är dags för stamcellsgivningen och hur det har gått (är nyfiken). 😎 Kram kram.

fidojunior
8/27/13, 6:45 PM
#4

#3 Ja, det känns skönt att finnas tillgänglig för att kunna rädda någons liv. :) Fler borde bli givare av olika slag om man kan.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

Upp till toppen
Annons: