Annons:
Etikettövrigt
Läst 2588 ggr
Gatukorsning
2013-08-31 12:02

Tobiasregistret

Att ge blod är för mig en självklarhet. Jag är hyfsat ung och frisk och tacksam över att jag kan hjälpa andra med mitt blod.

Nu har jag även registrerat mig i Tobiasregistret.

Tobiasregistret är ett nationellt stamcellsregister och tack vare att det finns folk som vill ge av sina stamceller till någon annan så kan liv räddas.

http://www.tobiasregistret.se/

Ta en funderare. Kanske kanske kan du tänka dig att även gå med i Tobiasregistret?

Och kanske kanske är just du den personen som har rätt match för att någons syster, bror, bästis, arbetskamrat, mamma eller pappa kan bli frisk igen…

Jag är en någon som väntar varje dag på att de ska hitta en 10 av 10 match till min älskade pappa. Kanske är du den någon?

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Annons:
lekandur
2013-09-22 23:57
#1

Så fort dem uppdaterat sidan ska jag anmäla mig! Tänk att jag kanske kan rädda någons liv.. mäktig känsla!!

Where you invest your love
you invest your life 

*john*
2013-09-23 21:41
#2

Kände inte till det här med tobiasregistret och vet knappt vad en stamcell är mer än att jag hört ordet på tv någon gång.

Har donerat blod tidigare och i alla fall funderat på att donera ena njuren så steget till att donera stamceller känns inte så stort. Ska sätta mig in i vilka risker för min egen del som finns och sedan kanske anmäla mig till registret.

========
Är stamcellerna på något sett kopplat till vilken blodgrupp man har när de letar efter en matchning? eller är det helt andra egna värden man mäter?

Gatukorsning
2013-09-25 11:50
#3

#2 Det finns mycket information om hur det går till att do nera benmärg/stamceller på Tobiasregistrets sida. När de sedan letar efter en match till enperson som behöver nya stamceller så spelar inte blodgruppen jättestor roll har jag fått veta, man kan som vuxen nämligen byta blodgrupp.

När de söker efter en match så handlar det snarare om celluppsättningar. Vad jag har förstått så letar man efter 10 olika typer av värden i dessa celluppsättningar för att hitta en match. Det absolut bästa är naturligtvis en 10 av 10 match, men i vissa fall så går läkarna vidare med transplantation även om de inte hittar en full match. Då har läkaren gjort bedömningen att det finns en chans att det går ändå.

När det handlar om olika typer av blodsjukdomar så är stamcellstransplantation i många fall livsviktiga. Donationen tar inte så lång tid att göra och man kan göra på två olika sätt, det är upp till donatorn att bestämma vilket som passar henne/honom bäst.

Tobiasregistret finns även på FB.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

seba
2013-10-24 12:06
#4

Toppenbra att du skriver ett inlägg om det här, nu har även jag anmält mig! Ska övertala sambon så småningom också 😃

lekandur
2013-10-24 22:18
#5

Nu har jag äntligen anmält mig! :)

Väntar på svar och kan också nämna att jag även ska donera blod för första gången 8/11 !!

Spännande ;)

Where you invest your love
you invest your life 

fidojunior
2013-11-30 23:14
#6

Jag anmälde mig för ett tag sedan och blev även godkänd. :) Väldigt kul då jag inte får bli blodgivare om jag inte blir överviktig.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

Annons:
seba
2013-12-02 08:34
#7

#6 Vad roligt att höra att du anmält dig som donator! 

Får jag fråga hur många kilon du behöver öka för att få lämna blod?

fidojunior
2013-12-02 08:40
#8

#7 Ca 7 kg, i och för sig är jag kanske fortfarande normalviktig  om jag går upp de kilona men det känns ändå mycket till min kropp och jag äter redan tillräckligt. :P

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

seba
2013-12-02 08:41
#9

#8 Det är upp till var och en, känner du att de kilona skulle bli för mycket ska du inte tvinga dig själv =)

Upp till toppen
Annons: