Annons:
Etikettblod
Läst 3744 ggr
Imasy
9/21/13, 12:52 AM

Varför får jag inte ge blod?

För 7 år sedan, dvs 2006 fick jag en lungembomli, flera proppar i båda lungorna. Var då 25 år gammal.

Fick gå på waran i drygt ett år. Det gjordes en grundlig utredning om varför jag fick dessa proppar, men man hittade inga förklaringar till det då jag ansågs frisk som en nötkärna på alla prov (måste nog ha varit en 30 olika minst de tog). Den enda förklaringen jag har fått var att detta var en reaktion på kroppens försvar som försökte mota bort en influensa jag hade i samband med embolin.

Sedan dess har jag inte haft en enda propp till, än de från 2006.

Fick två barn efter detta, ett 2010 och det andra 2011. Under båda dessa graviditeter fick jag sticka mig själv med fragminsprutor då jag ansågs som riskpatient fortfarande.

Har tidigare hört att om man en gång i livet gått på waran får man inte ge blod. Men hörde av en annan fd Waran-ätare att de tagit bort detta.

Tog kontakt med blodcentralen på mitt sjukhus, och de sa att man måste ha varit fri från Waran i minst ett år innan man får ge blod. Men jag som "emboli-patient" fick tydligen inte ge blod för läkaren (pratade aldrig med honom själv utan fick detta svar av en sköterska) då jag tydligen är körd för alltid.

Är detta något som gäller över hela landet eller är det olika regler för olika landsting? 

Någon som vet vad som är så speciellt med en emboli så man inte kan ge blod? Har ju inte haft en propp på 7 år och de går ju inte att finna någon ärftlig förklaring till dem etc.

Annons:
seba
11/17/13, 1:22 PM
#1

Det verkar som att det är olika från landsting till landsting. Vissa tillåter blodgivning om man, precis som du skriver, varit fri 1 år. Andra är mer försiktiga och nekar personer som nån gång haft lungemboli att bli blodgivare.

Du kan förslagsvis ta kontakt med olika landsting, förhoppningsvis är nån av dem kloka nog att ta emot dig 😉

Lycka till!

Gatukorsning
11/20/13, 8:17 PM
#2

Men det är ju lite märkligt tycker jag att det kan vara olika i olika landsting. Det borde väl ändå vara samma regler? Eller beror det på vilken blodgrupp man har?

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

seba
11/22/13, 10:40 AM
#3

#2 Det verkar som att det handlar om att en del är mer försiktiga än andra, tyvärr. Jag kan hålla med om att det borde vara likadant överallt.

Upp till toppen
Annons: