Annons:
Etikettblod
Läst 1829 ggr
Felliiis
9/24/13, 2:21 PM

Krav?

Finns det några speciella krav på dem som ger blod? Ville ge blod för ett tag sedan(vill fortfarande) men då sa mamma att jag vägde för lite osv. Dessutom så mår jag lite sådär halvdåligt pga depression odyl och vill därför gärna veta ALLA krav :)

xoxo Tahki
http://tahki.blogg.se

Annons:
Ugly Kid
9/25/13, 9:07 AM
#1

Det enklaste är att ringa och boka en tid, så får du prata med dom på blodgivningscentralen. Då får du ju garanterat rätt svar, och behöver inte avstå på grund av att någon annan har sagt något som inte stämmer :). Det tar inte ens halvtimme för första mötet, så jag tycker absolut att du ska gå dit :).  Titta in på geblod.nu så hittar du jättebra information.

Jag var på blodcentralen för ett par veckor sedan, och fick tyvärr beskedet för några dagar sedan att jag inte får lämna blod på grund av att mina järndepåer inte är tillräckligt stora :(.

Den som kan vara glad åt lite har mycket att vara glad åt!

[Moa-]
10/4/13, 3:22 PM
#2

Du måste vara över 18 år, max 60 år, väga minst 50 kg samt vara frisk i övrigt. Du skall även ha svenskt personnummer och kunna legitimera dig.

Regler kring utlandet, sexliv, tatuering, piercing och dylikt kan du läsa här.

seba
10/30/13, 10:20 PM
#3

Som tjej/kvinna gäller även att du har ett blodvärde på minst 125. 

Allt detta, och mer, ser de på blodgivningscentralerna när du lämnar proverna =)

Upp till toppen
Annons: