Annons:
Etikettallmänt-om-blodgivning
Läst 2236 ggr
seba
1/6/14, 12:50 PM

Blodgivning som nyårslöfte?

Har någon av er anmält er som blodgivare såhär för det nya året?

Annons:
Gatukorsning
1/8/14, 10:36 PM
#1

Nä, men jag är redan blodgivare ;-)

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

seba
1/11/14, 5:05 PM
#2

#2 Det är ju precis lika bra ;)

Gatukorsning
1/18/14, 7:14 PM
#3

Jag tycker att det är ett bra nyårslöfte att börja lämna blod! Är det ingen som har antagit sig det?

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

seba
1/21/14, 3:25 PM
#4

#3 Tydligen är det ingen som vill ha blod själva 😉

Skämt åsido, troligtvis är det inget många tycker är tillräckligt viktigt. Tråkigt nog!

Patriszija
1/27/14, 12:40 PM
#5

Jag hade gärna velat men min blodgrupp är ganska "värdelös" så tror inte jag behövs :/

Gatukorsning
1/27/14, 6:23 PM
#6

#5 Hur menar du nu med en "värdelös" blodgrupp?

Eller syftar du på att du har för lågt hb-värde? Jag får inte lämna blod varje gång jag går dit, och detta beror på att jag ibland ligger precis under hb-värdet för att få lämna. Det betyder i sig inte att mitt blod är värdelöst eller att jag mår dåligt, jag har bara lite lägre hb-värde än de flesta normalt. Men 2 av 3 gånger brukar jag få lämna i alla fall.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Annons:
Patriszija
1/27/14, 6:28 PM
#7

#6 Dom gångerna jag funderat på att lämna blod har jag läst att dom inte söker min blodgrupp då jag är AB+ kan jag endast ge blod till dom med samma blodgrupp. Men det kanske har ändrats nu, ska besöka den där blodbilen nästa gång jag ser den i centrum och kolla läget :)!

Gatukorsning
1/27/14, 6:40 PM
#8

#7 Aha, då förstår jag. Fast det stämmer ju inte riktigt. Gå in på den här sidan www.geblod.nu  så kommer du att få svar på massor av frågor. De har även en jättebra "mätometer" (typ…) där du kan se hur stort behov av blod i vilken blodgrupp det är som behövs just nu i ditt län. Och bara för att det kanske står att nivån är ok så betyder det just det, att nivån är ok, men inte bra. Det krävs inte mycket för att nivåerna ska sjunka drastiskt.
Just idag såg jag att det var flera blodgrupper som låg på ok, vilket mycket sällan händer. Du kan ju också ge trombocyter eller plasma! Fråga om det nästa gång du går till blodbussen.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

seba
2/3/14, 5:29 PM
#9

#7 Du kan alltid lämna blod, som Gatukorsning skriver. Din blodgrupp kanske inte behövs just idag, men om 2 veckor kan det finnas behov.

jojjon
2/15/14, 2:15 PM
#10

Hmm..Vet inte ens vilken bloftyp jag har, hehe ;)
Jag har iallafall bestämt mig för att ge blod. Kan väll säga att det var typ som ett nyårslöfte för jag bestämde mig för att jag ska ge blod nu (Det var lite innan nyår) :)

seba
2/15/14, 5:43 PM
#11

#10 Det är det som är så bra med att ge blod, alla blodgrupper är lika mycket "värda", även om det ibland är brist på en viss blodgrupp vill de alltid ha andra blodgrupper ändå.

När du gör dina tester för att lämna blod första gången tar de reda på vilken blodgrupp du tillhör, och du får oftast svar på det samma dag eller när de får provsvaren.

jojjon
2/15/14, 6:01 PM
#12

okej, tack :D

Upp till toppen
Annons: