Annons:
Etikettallmänt-om-blodgivning
Läst 2763 ggr
seba
2014-02-17 16:44

Ta emot blod utan att donera själv?

En del människor vill inte donera sitt blod, av en eller annan anledning. Det är upp till var och en.

En del är ovilliga att ge av sitt blod, men tar gärna emot blod själva om de behöver.

Vad tycker du; är det ok att ta emot blod om man inte är villig att ge?

Annons:
mimåne
2014-02-17 16:48
#1

Om man behöver få blod så anser jag att det kanske inte alltid går att ge också.

Jag är av det slaget att jag gärna hade donerat om jag kunde. Men tyvärr behöver jag allt kroppen har och ibland lite extra.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

molam
2014-02-17 16:48
#2

Jag tycker det är okej, tänk om en person som inte ger blod håller på att förblöda, ska inte denne få nån annans blod för att överleva då? Ner det är Dennes val att ge blod?

Jag förövrigt skulle aldrig kunna ge blod, men skulle aldrig kunna ta emot heller, när min tid är kommen då är den kommen då ska jag inte livnära mig på någons annans blod även fast jag blivit överkört skjuten… vad som helst… Min tid är då kommen och det är dags för mig att lämna ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

mimåne
2014-02-17 16:50
#3

#2 Varför inte dela med sig till varandra?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

seba
2014-02-17 16:51
#4

#1 Jag är nog inte riktigt med på hur du menar, förklara gärna lite mer om du vill =)

Det är skillnad på att inte kunna ge blod, och att inte vilja ge.

seba
2014-02-17 16:52
#5

#2 Det jag menar är att personen inte vill ge av sitt blod till någon annan, men tar emot blod om han/hon behöver. Är det "moraliskt" rätt?

Vad är anledningen till att du inte skulle vilja ge blod? =)

mimåne
2014-02-17 16:59
#6

#1 Jag menar att om man själv är i behov av att få blod så är man ju inte tillgänglig att ge bort det lilla man har även om man skulle vilja kunna donera. Så är det i mitt fall och kan tänka mig att det är många andra som har det likadant.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
seba
2014-02-17 17:02
#7

#6 Jag förstår hur du menar =)

Det jag menade i mitt första inlägg är om en person inte är villig att bli donator, har han då rätt att ta emot blod om han skulle behöva det någon gång?

mimåne
2014-02-17 17:06
#8

#7 Om denna människa skulle ställas inför liv och död och vilja ta emot blod trots att h*n inte velat ge, så tycker jag absolut att människan har rätt till att få ändå. Man kan ju ångra sig. Alla är värda en andra chans.

Förhoppningsvis insåg då personen också hur viktigt det var med blodgivning och kanske får möjlighet att donera senare.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

seba
2014-02-17 17:11
#9

#8 Visst är det så, alla är värda en andra chans =)

molam
2014-02-17 17:12
#10

#3, det är inte det att jag INTE vill dela med mig, jag kan inte, jag är jätterädd för ett litet sketet Blodprov, och sjukhus etc är inte min starka sida

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

seba
2014-02-17 17:30
#11

#10 Aha, då förstår jag! Lätt att misstolka när man läser =) Det är tyvärr många som är likadana, skulle hellre dö än lämna blod. Det är trist både för en själv att leva med en sån rädsla, och för det blod som aldrig kan komma till användning någon annan stans.

molam
2014-02-17 18:09
#12

#11 Jaa och speciellt eftersom mitt blod är efterfrågat jag känner mig värdelös! ''/

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

seba
2014-02-17 18:21
#13

#12 Men det ska du absolut inte göra! Det finns sätt att komma över sin rädsla på, men det är inget du någonsin ska känna dig tvingad till. Du kan göra så mycket annat istället, sprida kunskap om blodgivning t.ex., det finns hur mycket som helst du kan göra =)

Annons:
molam
2014-02-17 18:34
#14

#13 Jo, jag vet

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

[Skörbjugg]
2014-02-18 16:28
#15

Jag tycker absolut att man kan få blod även om man inte vill ge. En del är väldigt rädda för nålar och då tycker jag inte att man ska tvinga dem till något de tycker är en skräckupplevelse. En del har svårt att se blod osv osv.

Då tycker jag att det är bättre att vi som inte har problem med själva "blodtömningen" (eller som inte är i tillstånd att kunna ge blod) kan göra det. Däremot tycker jag att man kanske borde ge det en seriös betänketid och fundera över om man inte kan lämna blod eller om man bara inte har lust.

Maria
2014-02-18 16:54
#16

Jag har aldrig blivit godkänd som blodgivare och jag har prövat många gånger men jag har fått blod och det är jag evigt tacksam för.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

seba
2014-02-18 18:11
#17

#15 Jag är nog lite otydlig i mitt första inlägg, det jag syftar på är de personer som inte vill bli donatorer, inte de som inte kan pga rädsla eller liknande.

Tycker du det är någon skillnad på att inte kunna, och att bara inte ha lust?

seba
2014-02-18 18:12
#18

#16 Du har i alla fall försökt, mer än så kan ingen göra =)

Veda
2014-02-22 18:09
#19

Jag har fått blod en gång och skulle gärna donera, men eftersom jag äter mediciner fungerar det inte.

seba
2014-02-24 10:53
#20

#19 Vissa mediciner kan man äta, men du kanske redan har kollat med blodcentralen om dina inte är godkända?

Annons:
IceTee
2014-06-05 01:35
#21

Ja, det tycker jag, men man bör ha en samtal med dem efter när de tillfrisknat och förklarat hur deras liv blev räddat av någon annans givmildhet och att de kan återgälda den tjänsten!

Medarbetare på Skor iFokus

Egycsaj15
2014-06-05 02:14
#22

De ville ge mig blod efter min förlossning men jag vägrade ta emot. Blodfobiii

Upp till toppen
Annons: