Annons:
Etikettallmänt-om-blodgivning
Läst 2448 ggr
[Skörbjugg]
2014-02-18 16:33

Konstiga SMS från blodcentral

Nu ska jag inte hänga ut någon blodcentral, men på orten jag bodde innan brukade jag kunna få konstiga sms skickade till mig från dem.

I SMSen kunde det stå saker i stil med "Hjälp oss att fylla på blodlagret! Ont om O+. Öppet idag mellan **-**. Varmt välkommen!"

Varför skickar de ut sånt? Och när jag lämnat blod bara någon månad innan?

Annons:
Leon1973
2014-02-18 16:35
#1

Jag ser inte vad som är konstigt med det meddelandet, det är ju ganska klart vad de vill..

De har ont om blod och står i akut behov av att folk lämnar.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Haztparken
2014-02-18 16:40
#2

Håller med #1.

Det är säkert ett massmeddelande som de skickar till alla sina blodgivare. :)

[Skörbjugg]
2014-02-18 16:41
#3

Jag förstod så mycket. Men om man är blodgivare har man ju sina tider man ska komma tillbaka efter. Eller menas det att jag kan komma och tappa lite extra?

Bara Anna
2014-02-18 16:43
#4

Du ligger säkert på någon extern SMS-lista som alla blodgivare från din blodcentral ligger på. När de gör utskick gör de utskick till ALLA utan att (kunna) ta hänsyn till när, var, hur du lämnade blod sist… Det var likadant på mitt jobb. Om du var deltidsarbetare eller "timmis" så fanns det en speciell SMS-lista där SMS skickades ut huller och buller. De skickade ut till alla oavsett om du redan var schemalagd eller inte. Tror säkert att du kan bli borttagen från listan om du tycker det är jobbigt och om du säger till nästa gång du lämnar…

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

[Skörbjugg]
2014-02-18 16:45
#5

#4 Jag håller med dig och tror att det stämmer. Funderar lite över om det ens fyller någon funktion att de skickar ut SMSen, jag tycker att det är lite konstigt.

Maria
2014-02-18 16:46
#6

De kan väl knappast skicka ut enskilda SMS utan man får hålla reda på när man lämnat blod sist själv.

Har du precis tappat blod dagarna innan så är det ju bara att slänga meddelandet.

Många människor lämnar ganska oregelbundet och då kan det vara bra med en påminnelse.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Bara Anna
2014-02-18 16:46
#7

#3 Jag tror att det är en STOOOR del av alla som lämnat blod som faktiskt slarvar med sina blodgivningar. Vet att jag har varit en av dem! ;-) Så ett massutskick kan ge någon en spark i baken att återvända. Om du nyligen tappats så tror jag inte du kan få ge så snart igen, det är väl en hälso-fråga det där, eller? Dessutom, tillhör du rätt blodgrupp?!

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Maria
2014-02-18 16:48
#8

#5 Om de nu har ont om ex. 0+ så kan det ju vara väldigt viktigt att påminna om detta. Blod räddar ju liv om det så är bara en enda som nappar på SMS:et.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Skörbjugg]
2014-02-18 16:49
#9

Jag förstår vad ni menar, men de skickade även påminnelser när det var dags att gå dit igen efter den förra blodgivningen (och sedan har jag för mig att de skickade en till påminnelse om man inte gått dit ändå).

Så detta blev liksom extra-SMS.

Ja, jag var rätt blodgrupp. :)

[Skörbjugg]
2014-02-18 16:51
#10

Jag kanske måste tydliggöra att jag redan förstått de saker som ni tagit upp i tråden, jag ville mer veta ifall man faktiskt kan gå och lämna för tidigt eller om det är det de efterfrågar i SMSen?

Maria
2014-02-18 16:52
#11

#9 Är inte det bra då?

Alla kanske inte minns när de lämnade sist och att det är dags igen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Skörbjugg]
2014-02-18 16:54
#12

Alltså. Jag känner att du inte förstår vad jag menar. Jag undrade specifikt över just den här typen av SMS. Jag har inte sagt att påminnelser är dåliga. Jag har förtydligat i #10.

seba
2014-02-18 18:20
#13

#10 Huruvida du kan lämna blod tidigare eller inte beror mestadels på hur långt du har kvar till nästa ordinarie blodgivning. Är det en vecka kvar, ja då kan du lämna för tidigt. Är det däremot 2 månader sen du lämnade, då får du inte lämna igen.

Som de skrivit i tidigare inlägg, sms:en går ut till alla som har den blodgruppen de söker, oavsett om du lämnade blod igår eller för ett halvår sen =)

Annons:
FunkyShrimp
2014-03-14 23:46
#14

vad är det som är konstigt?

om du gått dit som blodgivare har de dig i registret. Mig skickade dom inga sms till, men jag fick hem brev i brevlådan.

[Skörbjugg]
2014-03-15 16:33
#15

Nån får gärna låsa tråden, känns som ingen förstod vad jag menade. :)

Upp till toppen
Annons: