Annons:
Etiketttrombocytgivning
Läst 2601 ggr
93mli
2/19/14, 2:56 PM

Trombocytgivning

Hej! Jag har funderat lite grann på det här med trombocytgivning, där jag bor har vi brist på sånt så det skulle kännas bra att kunna göra det. Men jag är lite osäker på hur det går till, finns det någon här som skulle vilja berätta lite mer om det? 🙂 

Jag tycker att det verkar lite jobbigt när det tar så lång tid, är lite spruträdd. Hur blir det med vätskeförlusten efteråt? Är det som efter en vanlig blodgivning eller mindre?


Annons:
seba
2/22/14, 5:52 PM
#1

Jag önskar jag kunde ge mer information än det som står på geblod.nu, men de jag pratat med angående detta är i stort sett det som står. Att det tar längre tid än en vanlig givning är förstås en nackdel om man, som du, inte är förtjust i sprutor. Dock gör det inte mer än ont eller är på något sätt mer obehagligt än en vanlig blodgivning, det kan kännas bra att veta. 

Vad gäller vätskeförlusten är den liknande som vid vanlig blodgivning, du får stanna kvar ett tag efteråt precis som vanligt så att du känner dig ok, samt att personalen ser att allt är ok. 

Om du vill ha mer direkt info om hur det går till skulle jag råda dig att ta kontakt med din blodgivningscentral, de berättar gärna allt du vill veta!

93mli
2/22/14, 6:15 PM
#2

Okej, tack för svar! Tänkte höra med dem nästa gång jag är och lämnar blod. Det är vätskeförlusten jag gruvar mig mest för, svimmade sist jag gav blod och är rädd att det ska hända igen. En nål i armen kan jag nog klara av trots allt, även om det är jobbigt. :)


Gatukorsning
2/23/14, 12:20 AM
#3

Jag hoppas att du kan få lämna trombocyter!

Det är så viktigt även att lämna detta.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

seba
2/24/14, 10:52 AM
#4

#2 Usch, det låter inte trevligt alls. Tala om för personalen att det hände så kommer de inte lämna dig en sekund, det lovar jag ;)

93mli
2/24/14, 11:21 AM
#5

#3 Det hoppas jag också. Får se vad de säger nästa gång jag är dit.

#4 Ja, hade tänkt ladda upp med massa vatten innan också, vet att jag kan vara dålig på det. Personalen på min blodcentral var så snälla och fina när det hände, hinner väl säkert förtränga det mer och mer innan jag ska ge nästa gång, så det ska nog gå bra. 🙂

Eftersom man kan ge trombocyter så ofta, och de gärna vill att man ska ge så pass ofta också, så känner jag att om jag mår lika dåligt efter det som ibland efter blodgivning så vet jag faktiskt inte om jag orkar.

Någon här som är trombocytgivare och skulle vilja dela med er om hur ni upplever det? 🙂


93mli
4/2/14, 1:59 PM
#6

Hörde med min blodcentral idag och jag får inte ge trombocyter, hade fel blodgrupp. De tar visst bara från 0 och A. :p


Annons:
Gatukorsning
4/3/14, 9:28 PM
#7

#6 Va synd! Men tack för att du i alla fall försökte, gult värt bara det att VILJA ge! Tack!

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Upp till toppen
Annons: