Annons:
Etikettallmänt-om-blodgivning
Läst 7641 ggr
[MikeW]
2016-04-19 22:15

Homosexuell

Hej! Jag är 19 år och som ni kanske gissat är homosexuell..
Jag vill ge blod men har läst att det kan vara svårt för mig att göra det bara för jag är bög.

Jag har bara haft sex med min nuvarande pojkvän och jag är hans första också och vi har varit tillsammans i snart 2 år. Jag röker inte, tar inga droger eller alkohol eller något sådant. Och ja vi är såklart trogna till varandra till 110%.

Tror ni att dom kommer neka mig bara för detta? fastän mitt blod borde vara 100% rent och friskt?

Jag har hört att gay män brukar oftast ljuga för att kunna donera blod, men detta är inget jag tänker göra. Jag är väldigt stolt för den jag är och för att jag är i ett förhållande med min pojkvän, så det är inget jag tänker göra.. Har någon annan varit i samma situation? eller har lite mer info som jag borde veta?

Annons:
CayKantos
2016-04-19 22:19
#1

Nej du kan inte donera blod som homosexuell tyvärr.. Det finns folk som är så emot homosexuella at dom vägrar att ta emot blod från dessa, för att undvika detta har man gjort så att homosexuella inte kan ge. Helt löjligt om du frågar mig..

Detta är iaf hur min kompis som vill donera blod beskrev det.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

[MikeW]
2016-04-19 22:21
#2

Hmm.. Låter lite tråkigt! Ska nog gå dit bara utifall att dom kanske accepterar mig :P Har velat donera blod flera år så det är värt en chans iaf! Hoppas dom kanske ändrar sig i framtiden! :) Tack för ditt snabba svar!

CayKantos
2016-04-19 22:27
#3

Inga problem! Hoppas det går bra, men tror inte det.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

[Giiisella]
2016-04-19 22:30
#4

#1 Nej det är jag nog hundra på att det inte är så, det beror inte på det! https://geblod.nu/bli-blodgivare/kan-du-ge-blod/ Där står det (i västra götaland, vet inte om det är olika regler i olika län?) att om du är man och har haft sex med en annan man så måste du vänta 12 månader innan du får ge blod.. 🙁

NatasjaHemby
2016-04-19 22:31
#5

https://geblod.nu/bli-blodgivare/kan-du-ge-blod/

"Är man och har haft sexuellt umgänge med en annan man.
Vänta 12 månader."

#1 stämmer inte alls. Anledningen till karensen är den (påstått) ökade HIV-risken.

SE*Simbelmynes

CayKantos
2016-04-19 22:34
#6

Men det var ju bra! 😃

Kan inte vara mer glad för att ha fel, är som sagt bara något jag hört från kompis som bor i marks kommun :) Inte alls insatt i det då det inte vidrör mig ändå och inte ska donera blod just nu, måste bli svensk medborgare först och flytta hit och sådant 🤪

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
[MikeW]
2016-04-19 22:39
#7

Räknas det från första gången man haft sex då?

Är man i förhållande så har man det ju lite mer än 1 gång varje år xp

[Giiisella]
2016-04-19 22:44
#8

#7 Varje gång tänker jag? Så lär ju bli svårt att få ge blod 😜

[MikeW]
2016-04-19 22:51
#9

#8 Haha ja det kan nog bli det xD 

Jaja! vi får se vad som händer! :P

[Giiisella]
2016-04-19 23:15
#10

#9 Det skadar ju inte att dubbelkolla, ifall ifall 😊 Blodgivare behövs ju!

Maria
2016-06-20 18:16
#11

#1 Får man blod på sjukhus så har man ingen aning om vems blod det är. Det är ju inte riktigt samma sak som en organdonation.

Man får helt enkelt blod som passar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
2016-07-05 19:50
#12

Så homosexuella måste avstå från sex ett år innan dom får ge blod? Varför är det inte så för heterosexuella?

Accalia
2016-07-05 20:00
#13

Jag har för mig att grejer med att vara bög och inte får ge inte har med homofobi att göra på det sättet (det är såklart homofobiskt) men det är för att man har analsex när man är gay och då finns det någon slags sjukdom man kan föra över (om de e hiv kanske) för att man inte skyddar sig oftast, det behövs inte tänker man, man blir ju inte gravid, men grejen är ju att hetro par kan också ha analsex, men de testas inte pga av det..? Tycker det hade vart bättre om man bara har ett intyg från en läkare att man inte bär på någon smitta istället, och att det ska vara så för alla, inte bara de som är bögar

Annons:
Honestyisdead
2016-07-05 20:14
#14

#13 om det handlar om analsex och hiv är det dags att vården kommer till 2000 talet där alla har analsex och kan få hiv. Samt att det inte bara är genom analsex det sprids.

Accalia
2016-07-05 20:46
#15

#14 Ellerhur, men de lever nog i dåtiden och i stereotypen att man har vaginalt sex bara om man är hetro, vilken verkligen inte är fallet

Upp till toppen
Annons: