Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 2315 ggr
G1RL
6/29/17, 4:16 PM

Komma över nålrädslan.

Okej, jag kanske kommer lägga upp detta ämne på fler ställen som kanske är aktivare, om jag hittar något sådant, men i alla fall, här har ni historien: Jag är en tjej på fjorton bast, som har haft(är åtminstone friskförklarad) astma. Detta är typ från födseln upp till sex, kanske till och med åttaårsåldern. När jag var yngre besökte jag sjukhuset ganska ofta, och tog ibland blodprov i fingrarna, något jag får panik över när jag ens tänker på det idag. Jag minns hur jag vart nedbrottad på golvet eller någon bänk eller något av tre stora läkare medan en fjärde tryckte in nålar i fingrarna på mig, och tro mig, jag kan inte skriva detta utan att gråta. Just nu storbölar jag här på golvet och kan inte sluta tänka på det. Finns det något sätt att komma över denna rädsla? Kan jag ta blodprov i framtiden utan att börja gråta? För som det är i nuläget kommer fyrtioåriga jag att kasta mig fram och tillbaka och skrika i ren panik var gång jag behöver gå till läkaren. Jag klarar inte ens av att se andra människor ta blodprov. Det är något med hur man suger ut något som är en del av mig mot min vilja, och att det dessutom gör ont… Finns det något sätt att övervinna denna rädsla?

Annons:
Lia
6/29/17, 4:23 PM
#1

När jag var lika gammal som dig var jag också fruktansvärt rädd. Jag hade liknande erfarenheter som du i min barndom. Mamma ringde BUP och där fick jag gå i KBT en gång i veckan i något år. Jag trodde aldrig att jag skulle bli bättre, men nu är jag inte ett dugg rädd längre. Det var 9 år sen jag blev kvitt min fobi nu. Det enda som hjälper är just att bearbeta sina rädslor, så jag tycker att du ska prata med dina föräldrar och säga att du vill gå till någon och prata om det, eller börja med skolkuratorn om det känns bättre.

G1RL
6/29/17, 4:27 PM
#2

#1 supertack!

2Sirius
6/29/17, 4:46 PM
#3

Usch, 0# lider med dig, man kan ju inte komma ifrån att det känns något när det sticker… Man kan om det är en bra läkare/syster… Be dem att ta det försiktigt, då du berättar om din rädsla. Då man är rädd spänner man sig, och spänner man sig, så gör det lätt lite mer ont när de sticker… Jag vet att det inte är lätt, men försök att slappna av där de ska sticka, det kan lindra lite. Kommer just att tänka på då jag var 4-5 år, så var jag hos någon tandläkare, som "våldtog mig i munnen", vet inte om de satte bedövningen rätt, men de skett och drog i tanden de uppenbarligen skulle dra ut, så Mamma och Pappa körde mig till sjukhuset i stället…. Märkligt nog, så har jag inte värre rädslor idag då jag går till tandläkaren, det är obehagligt med Sprutorna, men jag försöker slappna av, det kan göra lite ont ibland, men jag vet att det snart är över… "Bit ihop, men ha inte tungan mellan tänderna!" 😕

!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: